Domov

Jedeme z Děčína, v prostoru pro cyklisty. Naproti nám sedí postarší muž se zraněnýma nohama a elektrokolem. Do háku jej zavěšuje až na několikátý pokus – kolo je těžké -, a do telefonu si plete pražská nádraží. Vadí mi, že špatně vidíme ven, do krajiny.

Kluk je zasněný, a já se ho ptám, o čem přemýšlí. Vyhlížeme společně dům, na který si oba – nezávisle na sobě – myslíme už delší dobu. Je na prodej, má rozlehlý pozemek a starou stodolu. Je od něj krásný výhled na říční jez. Ale také má mokrý sklep a nejisté základy. Vypadá jako z pohádky (anebo jako z hororu), ale my beztak víme, že náš nikdy nebude.

Od té doby často přemýšlím o tom, kde asi bude naše doma. To opravdové doma, odkud už se nestěhuje, a kde se neplatí nájem, nýbrž hypotéka. (Dle předběžných propočtů ji budeme platit nejspíš do smrti.) Průnikem našich požadavků a očekávání se oblast omezila na zhruba čtyři vesnice, které se mi vlastně  – samy o sobě – ani moc nelíbí. V hlavě si črtám půdorysy, mám vybraný typ skleníku. Přemýšlím o tom, že celé léto budu dělat koláče, marmelády a saláty. Ale zároveň mám pocit, že se to nikdy nestane. Že na to nedosáhneme. Že budeme do smrti přemýšlet o tom, jestli nám někde prodlouží smlouvu, a že se budu děsit toho, že se budeme stěhovat z místa na místo, a že budu muset vymalovat nespočet „nových“ bytů.

Téma domova je pro mne jedno z nejdůležitějších. Vím, že nikdy nebudu žít tam, kde jsem doma doopravdy, a hrozím se možnosti, že kvůli tomu nebudu doma nikde. Je smutné mít sen o něčem, co se nesplní…

4 thoughts on “Domov

  1. avespasseri napsal:

    Pocházím z domku ve městě, které mám ráda, a ráda se tam vracím. Nikdy by mě nenapadlo, že mi nebude vadit bydlet v malém bytě. První, co mi můj budoucí manžel, když jsme vešli dovnitř, ukázal, byl krásný výhled. A vyprávěl, co je kde v okolí dobrého. Když jsem zjistila, že jsme jen kousek od cyklostezky a řeky, začala jsem se tu cítit jako doma. Žijeme zde už cca 12 let (manžel víc) a nemáme potřebu se stěhovat. Jsme svobodní, nezatížení hypotékou až do smrti. Ty peníze můžeme utrácet za cestování, za pobyty v lese. Bohužel nemám tu zahrádku, ale kdybych fakt chtěla, kousek za domem je celá zahrádková kolonie, možná by tam někdo něco prodal. Kdysi jsem o tom snila. Nakonec jsem zjistila, že mě život zavál někam, kde prozatím na hraní si na zahrádce nemám moc času. říkám si, důchod to jistí :-) Nemám skoro nic, ale cítím se tu doma :-) Protože to místo se mi líbí, včetně toho výhledu. Je to kousek do centra, ale zároveň je tu poměrně klid, když tedy člověk ví, kam zamířit :-) A když vezmu kolo, jsem za chvíli u vody a v lese.

    • Vrána napsal:

      Mně nevadí bydlet v bytě – ten „náš“ ani není tak malý: pro nás dva a psa je tak akorát. Ale myslím si, že investovat do bydlení, je základ – ať už pro naše stáří nebo pro naše děti, budeme-li je mít. Raději budeme platit hypotéku, a časem mít vlastní bydlení, než být i v důchodu zatíženi (dle současného trendu zvyšujícími se) nájmy. My jsme oba z domku se zahradou, a asi to máme v krvi. V bytě se máme dobře, nic nám samozřejmě nechybí, ale děti bych chtěla vychovávat v domě, aby měly takové dětství jako my dva. A kafe na zahradě nebo vlastní zelenina… to je prostě náš sen. :-)

      PS Koupě bytu v Praze by nás finančně vyšla srovnatelně jako domek za Prahou.

      • avespasseri napsal:

        Chápu, vždycky, když se vracím domů (o prázdninách jsem tam teď velmi často), zjišťuji, jaké to bylo krásné dětství. Na zahradě pod hruškou. Na střeše s knížkou. Dcera k babičce také moc ráda jezdí. Kvůli psovi. Souhlasím s tím, že mít dům, je dobrá investice. I včetně té zahrádky :-) Kdybychom ho vlastně v rodině neměli (já z matčiny strany a manžel zas druhý ze strany své matky), asi bych o tom uvažovala jinak…

Zanechat Odpověď

